Vilagia, vauhtia ja voimaa

Su 5.5.2013 klo 16 Kuopion kaupungintalo

Jean Françaix: Jousitrio
Adam Vilagi: Incidents
(kantaesitys)

Heli Untamala, viulu - Laura Vilagi, alttoviulu - Tuomas Untamala, sello

Dmitri Šostakovitš: Pianotrio nro 2 e-molli, op. 67

Elizaveta Sozonova, viulu - Leonardo Sesenna, sello - Irina Zahharenkova, piano

Käsiohjelmat 15€/ seuran jäsenet 10€/ opiskelijat 2€ ovelta, vain käteisellä

 

Jean Françaix oli ranskalainen ihmelapsisäveltäjä. Hän aloitti säveltämisen jo kuusivuotiaana ja ensimmäinen julkaistu teos valmistui hänen ollessa kymmenen vuoden ikäinen. Hän opiskeli sävellystä Pariisissa monen muun 1900-luvun säveltäjän tavoin Nadia Boulangerin luokalla. Vuonna 1933 valmistunut Jousitrio on tyypillistä Françaix:ta, täynnä pirskahtelevaa rytmikkyyttä ja ranskalaista kepeyttä. Trion melodioissa voi kuulla sirkusmusiikkia, kehtolaulun lyyrisyyttä ja kirpeää kujeilua.

Adam Vilagi syntyi vuonna 1977 Unkarissa ja muutti perheensä mukana Suomeen 1979. Hän opiskeli sävellystä Sibelius-Akatemiassa Erkki Jokisen ja Eero Hämeenniemen johdolla ja Budapestin Liszt Akatemiassa György Orbánin oppilaana. Vilagi valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta 2008. Hänen teoksiaan on esitetty laajalti Suomessa, useissa Euroopan maissa sekä Japanissa. Tulevista esityksistä mainittakoon kitarateoksen The Threatened Assassin... esitys kitarataiteilija Otto Tolosen konsertissa Purcell Room -salissa Lontoossa keväällä 2013 sekä orkesteriteoksen Organic esitys Pohjoismaisilla musiikkipäivillä Tapiola Sinfoniettan esittämänä Helsingin musiikkitalossa syksyllä 2013. Pohjois-Savon taidetoimikunta on myöntänyt Vilagille puolivuotisen taiteilija-apurahan vuodelle 2013.

Incidents on sävelletty jousitriolle ja se on syntynyt talvella 2013. Sävellystyön keskeinen lähtökohta oli kokonaismuodon rakentaminen moniosaisen muotorakenteen kautta. Teos koostuu neljästä episodimaisesta tapahtumasta, mihin teoksen nimi Incidents (suom. tapauksia) viittaa. Ensimmäisen osan kantava tekijä on liikkeen synnyttävä lyhyt ja terävä huiluääni. Toisen osan rakenne on prosessimainen. Prosessisuus toteutuu niin temaattisella, harmonian, soinnin kuin dynamiikankin tasolla. Kolmannessa osassa käsitellään neljäsosasävelaskelia. Neljäsosasävelaskelliikkeellä tarkoitetaan puolisävelaskelta pienempää intervalliliikettä, mikä synnyttää ”huojuvan” efektin sävelten välillä. Teos kulminoituu neljännessä osassa, mutta hajoaa loppua kohden palasiksi. Olin kiinnostunut hiljaisuuden käytöstä tasavertaisena elementtinä sävelten kanssa. Osan loppua kohti tauot kasvavat esiin materiaalin sisältä ja muodostavat lopulta ainoan jäljelle jäävän elementin. Lopuksi haluan kiittää esiintyjien paneutumista haastavaan teokseen sekä Sibelius-rahastoa että Pohjois-Savon taidetoimikuntaa saamastani taloudellisesta tuesta.

Adam Vilagi

 

Dmitri Šostakovitš sävelsi toisen  pianotrionsa vuonna 1944 vähän aiemmin kuolleen ystävänsä, musiikkitieteilijä Ivan Sollertinskin muistolle. Suru ystävän kuoleman johdosta sekä käynnissä olleen sodan koettelemukset epäilemättä heijastuvat teoksen traagisessa ja irvokkaassa sävelkielessä. Kautta koko trion tuntuu siltä, että sisältö yrittää vapautua muodon kahleista kuitenkaan täysin onnistumatta. Ensimmäinen osa alkaa sellojen korkeilla huiluäänillä, joita viulu ja piano säestävät. Šostakovitš ottaa aiheensa tyypillisesti venäläisestä kansanmusiikista ja kehittelee osaa fuugan tapaan. Toinen osa, scherzo, on eräänlainen irvokas kuolemantanssi, joka hurjistuu hurjistumistaan. Edes välitaite, joka yleensä on vastakohtainen scherzolle, ei nyt tuo helpotusta kiihkeään tunnelmaan. Kolmannessa osassa suru on voimakkaasti läsnä. Šostakovitš on säveltänyt sen chaconnen muotoon. Piano soittaa alussa sointuja, tämä kulku toistuu viisi kertaa ja sen päälle jousisoittimet punovat muunnelmia. Finaali on irvokas venäläistyyppinen kansantanssi, johon sekoittuu juutalainen aihe, jota Shostakovitsh käytti myöhemmin myös kahdeksannessa jousikvartetissaan. Lopulta osan kiihkeys rauhoittuu jousien hiljaisiin pizzicatosointuihin E-duurissa.

Heli Untamala valmistui Frankfurt am Mainin musiikkikorkeakoulusta opettajanaan Edith Peinemann. Joensuun kaupunginorkesterin työnsä lisäksi hän on kamarimuusikkona mukana mm. joensuulaisen Virta Ensemblen ja Kuopion kamarimusiikkiseuran toiminnassa.

Laura Vilagi on opiskellut viulun- ja alttoviulunsoittoa Turun Konservatoriossa ja Turun Musiikki-Akatemiassa. Alttoviulun ja kamarimusiikin opintojaan hän on täydentänyt Budapestin Liszt Akatemiassa sekä Sibelius-Akatemiassa, mistä hän valmistui musiikin maisteriksi 2008. Vilagi on toiminut alttoviulistina mm. Radion sinfoniaorkesterissa, Helsingin kaupunginorkesterissa ja Tapiola Sinfoniettassa. Kuopion kaupunginorkesterin riveissä Vilagi on soittanut vuodesta 2008.

Tuomas Untamala on opiskellut Helsingin Konservatoriossa ja Frankfurt am Mainin musiikkikorkeakoulussa, josta valmistui diplomisellistiksi v. 2003 opettajanaan prof. Daniel-Robert Graf.  Untamalan työura pitää sisällään orkesterimuusikon ja sellonsoitonopettajan töitä eri puolilla Suomea, joiden lisäksi hän toimii aktiivisena kamarimuusikkona. Hän työskentelee nykyään sellonsoiton opettajana Kuopion konservatoriossa.

Elizaveta Sozonova on kotoisin Pietarista. Hän valmistui Pietarin konservatoriosta vuonna 2012 opettajinaan professorit V. Ovcharek ja I. Ioff. Sozonova on palkittu useissa kansainvälisissä viulukilpailuissa ja hän on osallistunut monille kansainvälisille mestarikursseille. Hän on soittanut Pietarissa konservatorion oppilasorkesterin konserttimestarina ja Capella sinfoniaorkesterissa. Vuonna 2012 Sozonova tuli Suomeen Joensuun kaupunginorkesteriin ja siirtyi syyskauden alusta Kuopion kaupunginorkesteriin. Sozonova toimii myös vierailevana taiteilijana V. Gergievin johtamassa Mariinskiteatterin orkesterissa.

Leonardo Sesenna on syntynyt Parmassa Italiassa. Hän valmistui parhain arvosanoin O.Vecchin musiikkikoulusta Modenasta prof. Marianne Chenin johdolla. Hän on täydentänyt opintojaan monilla mestarikursseilla ja opiskellut Walter Sauffer Akatemiassa Cremonassa M° Rocco Filippinin johdolla ja Firenzessä Natalia Gutmanin johdolla. Sesenna on voittanut kansallisia sellokilpailuja ja sijoittunut toiseksi kansainvälisessä kilpailussa sekä soittanut soolosellistinä useissa orkestereissa Italiassa. Tällä hetkellä Sesenna soittaa Kuopion kaupunginorkesterissa.

Irina Zahharenkova  valmistui vuonna 2000 musiikin maisteriksi Viron musiikkiakatemiasta opettajinaan Lilian Semper ja Maris Valk-Falk. Hän jatkoi opintojaan Sibelius-Akatemiassa Hui-Ying Liu-Tawaststjernan johdolla ja suoritti keväällä 2006 diplomitutkintonsa parhain arvosanoin. Irina on ikäpolvensa monipuolisimpia ja palkituimpia pianisteja ja jatkaa nyt kohti tohtorintutkintoa Tallinnassa. Kuopiossa vuodesta 2002 asunut Irina on toiminut syksystä 2010 Savonia-ammattikorkeakoulun lehtorina.