Kirsikkapuun katveessa

Su 18.5.2014 klo 16 Kamarimusiikkisali, Kuopion Musiikkikeskus

Käsiohjelmat 15 € / 10 € seuran jäsenet / 2 € opiskelijat

 

 

Takemitsu - Soga - Ueda - Crumb - Cage - Brahms

Kuopiolaistuneet japanilaismuusikot Sayaka Kinoshiro (viulu) ja Sho Kubota (lyömäsoittimet) esittävät ystävineen kamarimusiikkia niin kotimaastaan kuin muualtakin maailmalta.

 

John Cage: Kuusi melodiaa; 1,2 & 4 (1950)

Yhdysvaltalaissäveltäjä John Cage (1912-1992) tunnetaan omaperäisestä sävellystyylistään ja länsimaisen sävellysperinteen rikkomisesta; Cage poisti sävellyksistä harmoniat ja melodiat sekä myöhemmin jopa muodot ja äänenkin antaen tilaa sattumille ja hiljaisuudelle. Vaikkakin Cage sävelsi huomattavan määrän tuotantoa lyömäsoittimille, Kuusi melodiaa on sävelletty alunperin viululle ja koskettimille. Sho Kubota on valinnut kuudesta osasta vibrafonille ja antiikkisymbaaleille soveltuvimmat osat, joissa hän kokee saavuttavansa Cagen tavoitteleman sointimaailman. Kontrastina konsertissa myöhemmin kuultavalle Crumbin koiria imitoivalle sarjalle, Cagen melodiat muistuttavat kissojen naukumista.

 

Toru Takemitsu: Sacrifice (1962)

Toru Takemitsu (1930-1996) on yksi tunnetuimmista japanilaisista nykysäveltäjistä. Hän on kertonut kuulleensa länsimaista taidemusiikkia ensimmäisen kerran radiosta mennessään armeijaan 14-vuotiaana. Takemitsu perehtyikin säveltämiseen radion avustuksella opetellen sävellystekniikoita mm. Debussyn ja Messiaenin tuotantoa kuuntelemalla. Länsimaisen taidemusiikin ihailua vahvisti Japanissa koettu Toinen maailmansota, jonka kokemukset saivat Takemitsun tuolloin hylkimään japanilaisuutta. Itse asiassa japanilaiset vaikutteet tulivat Takemitsun musiikkiin vasta 60-luvun lopulla. Takemitsun modernistisessa tyylissä kuuluvat vaikutteet John Cagen musiikista. Takemitsu ihannoi Cagen tavoin hiljaisuutta ja antaa sille äänen vertaisen, vähintäänkin yhtä merkittävän roolin.

 

Daisuke Soga: Inori (2011)

Daisuke Soga on kansainvälistä uraa tekevä japanilainen kapellimestari ja säveltäjä. Inorin (suom. Rukous) hän kertoo säveltäneensä muutamassa päivässä Tohokun tsunamin 11.3.2011 uhrien muistolle. Soga on käyttänyt kappaleensa perustana Tohokun seudulta peräisin olevaa kansanlaulua. Teos on sävelletty alunperin huilulle ja pianolle.

 

Susumu Ueda: Yoake (2011)

Susumu Ueda (1956-) on opiskellut säveltämistä Kioton taideyliopistossa. Hänen tuotannostaan valtaosa on sävelletty televisio-ohjelmien musiikiksi. Kevään 2011 tsunamin jälkeen Ueda on järjestänyt katastrofin uhrien hyväksi useita konsertteja, joihin myös Sayaka Kinoshiro on osallistunut. Yoake (suom. Auringonnousu) on sävelletty tukikonsertteja varten luomaan toivoa ja lohtua menetyksen keskelle.

 

George Crumb: Mundus Canis

Yhdysvaltalainen säveltäjä George Crumb (1929-) tunnetaan erityisesti kekseliäistä sävellystekniikoistaan, epätavallisten äänten käytöstä sekä teatraalisista sävellyksistään. Mundus Canis (Koirien maailma) kertoo Crumbin perheen omistamista viidestä koirasta, joiden erilaisia peroonallisuuksia Crumb kuvailee jokaisen koiran mukaan erikseen nimetyissä osissa. Päärooleissa seikkailevat siis mäyräkoirat Tammy, Fritzi, Heidel ja Emma-Jean sekä sekarotuinen Yoda. Teos on kantaesitetty Cannesissa 1998.

 

Johannes Brahms: Sonaatti viululle ja pianolle nro 3 d-molli (1888)

Hampurissa syntynyt Johannes Brahms (1833-1897) sävelsi kaikkiaan kolme sonaattia viululle ja pianolle. Sonaatit edustavat säveltäjän kypsintä tuotantoa. Vaikkakin Brahms oli itse pianisti, tunsi hän hyvin viulunkin tekniset mahdollisuudet ja osasi käyttää niitä oivaltavasti hyväkseen.

Sonaateista viimeisin nro 3 d-molli on omistettu Brahmsin ystävälle Hans von Bülowille. Teos kantaesitettiin Budapestissä vuonna 1888. Sonaatti on täynnä levottumuutta ja jännitteitä, jotka rauhoittuvat hetkittäin levollisiin melodioihin. Etenkin ensimmäisessä osassa tunnelmanmuutokset on rakennettu yllätyksellisesti, mutta niin vaivattomasti, että osa on äkillisistä muutoksistaan huolimatta eheä ja virtaava kokonaisuus. Toisen osan nostalginen tunnelma ja laulavan romanttinen, hitaasti kolmeen keinahteleva teema nostaa esiin viulun sävykästä sointia, kun taas kolmannessa osassa pidemmistä melodisista aiheista vastaa piano; instrumenttien välille rakennettu nerokas vuorottelu ja melodiankuljetus hakevat vertaistaan. Neljättä osaa leimaa ensimmäisen osan tavoin voimakkaat tunnelmanvaihdokset, jossa kontrastia toisilleen luovat myrskyisyys ja periksiantamattomuus sekä tyynet ja toivorikkaat sävelkulut.

 

ESIINTYJÄT

Viulisti Sayaka Kinoshiro on syntynyt Otan kaupungissa, Gunman maakunnassa Japanissa. Hän on valmistunut Toho Gakuen musiikkikorkeakoulusta Tokiosta ja Royal Academy of Musicista Lontoosta. Kinoshiro on osallistunut myös Gunman maakunnan myöntämällä stipendillä kansainvälisen Kusatsu Akatemian kurssille. Vuonna 2003 Kinoshiro valittiin Japanin hallituksen taiteilijoille suunnattuun ulkomaanopiskeluohjelmaan. Hänen opettajinaan ovat olleet Angela Eto, Toshiya Eto, Koichiro Harada, Asako Urushihara, Gyorgy Pauk, Masafumi Hori, Eiji Arai sekä Gérard Poulet.

Kinoshiro on saavuttanut palkintosijoja Japanissa Toshiya Eto -viulukilpailussa ja Osakan kansainvälisessä kilpailussa. Vuonna 2008 hän voitti kansainvälisen Marschner-viulukilpailun ja vuonna 2009 Júlio Cardona -kilpailun. 2011 Kinoshiro sai japanilaisen Jomo-päivälehden myöntämän kulttuuri- ja taidepalkinnon. Kinoshiron ensimmäinen cd-levy "Loitsu" (Sonare Art Office) julkaistiin vuonna 2012.

Elokuusta 2013 alkaen Sayaka Kinoshiro on toiminut Kuopion kaupunginorkesterin vuorottelevana konserttimestarina.

 

Sho Kubota on opiskellut patarumpujen ja lyömäsoittimien soittoa Toho Gakuen musiikkikorkeakoulussa Tokiossa opettajinaan Kyoichi Sano ja Keiko Abe. Tultuaan valituksi Japanin hallituksen taiteilijoille suunnattuun ulkomaanopiskeluohjelmaan, Kubota  opiskeli vuodet 2010-2012 Luganossa, Sveitsissä, jossa hänen opettajinaan toimivat Bernhard Wulff, Johannes Fischer, Max Riefer sekä Mike Quinn.

Sho Kubota tunnetaan erityisesti uuden musiikin tulkitsijana. Sho on kantaesittänyt jo yli sata hänelle omistettua lyömäsoitinteosta säveltäjinä mm. Masahiro Ishijima ja Kunitaka Kokaji. Soolo- ja kamarimusiikkiesiintymisiensä lisäksi Kubota on soittanut lukuisien festivaaliorkesterien riveissä sekä Orchestra della Svizzera Italianon jäsenenä. Vuodesta 2012 lähtien Sho Kubota on toiminut Kuopion kaupunginorkesterin patarumpujen äänenjohtajana.

 

Markku Laakso aloitti kitaransoiton Keski-Savon musiikkikoulussa Pieksämäellä opettajanaan mm. Vesa Teittinen. Opinnot jatkuivat aluksi Pekka Vesasen ja myöhemmin Timo Korhosen johdolla Sibelius-Akatemiassa, josta hän valmistui musiikin maisteriksi suorittaen kitaran A-tutkinnon vuonna 1996. Vuosina 1997-2000 Laakso teki jatko-opintoja italialaisen Oscar Ghiglian johdolla Baselin Musiikkiakatemiassa Sveitsissä tehden siellä kitaradiplomin kesällä 2000.

Laakso voitti ensimmäisen palkinnon Jyväskylän kitarakilpailussa vuonna 1992. Hän konsertoi säännöllisesti yksin ja kamarimuusikkona. Lisäksi hän on tehnyt nauhoituksia Yleisradiolle. Laakso toimii Kuopion konservatorion kitaransoiton lehtorina sekä opettaa myös Savonia-ammattikorkeakoulussa ja Sibelius-Akatemian Kuopion osastolla.

 

Terhi Aurala-Heiskanen on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 2001. Hän on suorittanut myös solistidiplomin Baselin Musiikkiakatemiasta vuonna 2000. Aurala-Heiskanen on voittanut kansainvälisen Crusell-huilukilpailun vuonna 2001 sekä Lahden kansallisen puhallinkilpailun vuonna 1994.

Terhi Aurala-Heiskanen on toiminut orkesteri- ja kamarimuusikkona useissa eri kokoonpanoissa; yhteistyö kitaristi Markku Laakson kanssa alkoi jo opiskeluvuosina Sveitsissä 1997. Nykyisin Aurala-Heiskanen toimii lääkärinä.

 

Irina Zahharenkova on sukupolvensa menestyneimpiä pianisteja, jonka ohjelmisto ulottuu barokista nykypäivään niin solistina kuin kamarimuusikkonakin. Hän on voittanut useita suuria kansainvälisiä kilpailuja, kuten Johann Sebastian Bach -kilpailun (Leipzig 2006), Alessandro Casagrande -kilpailun (Italia 2006) George Enescu -kilpailun (Romania 2005) ja Premio Jaén -kilpailun (Espanja 2004).

Zahharenkova syntyi Kaliningradissa, jossa hän aloitti musiikkiopintonsa neljävuotiaana äitinsä oppilaana. Kolmetoistavuotiaana hän muutti perheensä kanssa Tallinnaan, jossa hän myöhemmin valmistui Georg Ots -musiikkikoulusta ja vuonna 2003 musiikin maisteriksi Viron musiikkiakatemiasta opettajinaan Mare Ots ja Lilian Semper. Hän tuli Sibelius-Akatemiaan vaihto-oppilaana vuonna 2002 ja aloitti vakituisena opiskelijana seuraavana vuonna Hui-Ying Lui-Tawaststjernan pianoluokalla. Hän on ollut jatko-opiskelijana Viron musiikkiakatemiassa vuodesta 2003.

Zahharenkova on osallistunut András Schiffin, Victor Merzhanovin, Stephen Bishop Kovacevichin, Malcom Bilsonin ja Angela Hewittin mestarikursseille. Piano-opintojensa ohella hän on suorittanut myös cembalon, fortepianon, urkujensoiton, kemian sekä virolaisen ja suomalaisen filologian syventäviä opintoja. Hän vastaanotti Borletti-Buitoni -säätiön palkinnon vuonna 2007.